Ringvorlesung: Kriegstraumatisierte Flüchtlingskinder in Deutschland, 2016

Die Versorgung und Betreuung kriegstraumatisierter Flüchtlingskinder in Deutschland stellt für Gesundheitsdienste eine große Herausforderung dar: Da sind asylrechtliche und sprachliche Hürden zu berücksichtigen, die eine rasche psychosoziale oder psychotherapeutische Versorgung und Behandlung entweder verunmöglichen oder zumindest erschweren. Doch jenseits dieser rechtlichen und sprachlichen Schwierigkeiten, stellt sich die Frage, wie eine kultursensible, diversitätsbewusste und vorurteilsbewusste Arbeit mit kriegstraumatisierten Kindern aussehen kann, die weder das Trauma der Kinder individualisieren, noch entkontextualisieren will? Dies ist ein Mitschnitt des Vortrages von Frau Prof. Dr. Elisabeth Rohr: Kriegstraumatisierte Flüchtlingskinder in Deutschland: Chancen und Grenzen ihrer psychosozialen Versorgung und Betreuung vom 14.12.2016. Es war ein weiterer Vortrag der Ringvorlesungen an der FU Berlin, veranstaltet von Prof. Dr. Klaus-Jürgen Bruder unter Mitwirkung des Alfred Adler Instituts Berlin und des Landesverbandes der Deutschen Gesellschaft für Individualpsychologie (DGIP). Das Thema der Ringvorlesungen ist: Flucht und Ankommen: psychosoziale Aspekte von Migration und Integration.

Vortrag 15. European Symposium in Group Analysis in London, 2011

“From Conflict to Recognition: Cultural Transformation through Group Supervision in Guatemala” (29.8. – 2.9.2011; London)

From Conflict to Recognition: cultural transformation through group supervision in Guatemala from Group Analytic Soc International on Vimeo.

Elisabeth Rohr is Professor for Intercultural Education at the Philipps University, Marburg, Germany. She is a group analyst engaged in profit- and non-profit, national and international organisations. Her main research topics are: Christian Fundamentalism in Latin America; identity conflicts of female, adolescent migrants in Germany; female body modifications; and clinical supervision. She has established a group analytic supervision training in Guatemala over the last ten years.

Her paper describes the transformation of a culture of conflict into a culture of recognition in Guatemala. She discusses the challenges involved in developing a group programme in a post-conflict society still divided by deep scars in its social fabric left by the aftermath of war. Groups cater for large numbers of orphans, war-widows, injured and displaced families. Dealing with the horrors of the past through indigenous organisations inevitably replicates some of these divisions in tensions amongst the workers. Supervision of the group workers allows the sharing of anxieties, doubts and differences in a protected space, re-establishing trust and opening perspective for a more constructive way of solving conflicts.

Der Psychoanalytiker Alfred Garwood hat ein Review zum Vortrag „From Conflict to Recognition: Cultural Transformation through Group Supervision in Guatemala“ beim 15th European Symposium in Group Analysis verfasst.

Dieses können Sie hier lesen: The Challenge of Chairing a Special Symposium Plenary [Garwood, A. (2011): The Challenge of Chairing a Special Symposium Plenary“. – Group-Analytic Contexts 2011/54: 42. London.]